Eerste ‘exoskelet’ in zicht voor Walk OnDennie DVHN 2017

Wagenborgen - Het eerste exoskelet komt in zicht voor de stichting Walk On. Rolstoeler Dennie Jager uit Wagenborgen hoopt al komend voorjaar weer te lopen met dit hulpmiddel.

De teller voor zijn stichting staat op 41.000 euro na de benefietvoorstelling die de muzikale ‘neven’ Pe en Henk de Haan deze week gaven in Noordbroek. Met 120 bezoekers bracht de avond 2200 euro in het laatje.

Betalingsregeling

Daarmee heeft de Walk On-oprichter dit jaar nog 9000 euro te gaan voor hij zijn eerste exoskelet kan aanschaffen. Weliswaar kost dat hulpmiddel in totaal 80.000 euro maar met 50 mille is de leverancier bereid tot een betalingsregeling.

Kunststof ‘harnas’

Een exoskelet is een soort kunststof ‘harnas’ die met behulp van sensoren en elektronica de spierfunctie overneemt bij mensen met een dwarsleasie. Jager zamelt met zijn stichting geld in voor een eigen exoskelet, maar ook om deze nog niet door de ziektekostenverzekeraars vergoede technologie te promoten.

Bron: Dagblad van het Noorden